Ο Πίτερ Μπρουκ παραδίδει τη σκυτάλη

Posted on January 4, 2009. Filed under: Brook Peter, Θέατρο Bouffes du Nord |

Στα 83 του χρόνια, ο διάσημος Βρετανός σκηνοθέτης ετοιμάζει «σιγά σιγά» την αλλαγή φρουράς στο παρισινό θέατρο Bouffes du Nord

The Guardian

Είναι ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή σκηνοθέτες θεάτρου, ίσως εκείνος που έχει ασκήσει τη μεγαλύτερη επιρροή. Έσπασε κάθε θεατρικό κανόνα, απογύμνωσε τους χώρους των παραστάσεων και άφησε τη φαντασία των θεατών να λειτουργήσει. Στα 83 του, ο Πίτερ Μπρουκ δεν έχει καμιά διάθεση να βγει στη σύνταξη. Έπειτα όμως από τρεις και πάνω δεκαετίες που κρατάει τα ηνία στο φημισμένο παρισινό του θέατρο, το Bouffes du Nord, ο Βρετανός σκηνοθέτης ανακοίνωσε ότι θα παραχωρήσει βαθμιαία την καθημερινή λειτουργία του πειραματικού χώρου του σε μια νέα γενιά σκηνοθετών.

Με μια καριέρα που το φάσμα της εκτείνεται από τον Σαίξπηρ έως τον Σάμιουελ Μπέκετ και από την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Ουίλιαμ Γκόλντιν «The Lord of the Flies» έως τη θεατρική παρουσίαση του ινδικού έπους Μαχαμπχαράτα, ο Μπρουκ επιμένει ακλόνητα ότι θα δουλεύει μέχρι να πεθάνει. Δίνει όμως την πρώτη ένδειξη πως βαδίζει προς αλλαγή φρουράς, δηλώνοντας ότι φροντίζει για να έρθει στο προσκήνιο μια νέα γενιά.

Μιλώντας στον Guardian, στη μόνη συνέντευξη που παραχώρησε σε βρετανική εφημερίδα για να γνωστοποιήσει τις προθέσεις του, ο Μπρουκ είπε ότι αποφάσισε να μη διοργανώσει συνέντευξη Τύπου ούτε να εκδώσει επίσημη ανακοίνωση. «Θέλησα να κοιτάξω πολύ ρεαλιστικά το μέλλον», είπε. «Δεν πρόκειται να μείνω εδώ για πάντα. Ολοι λένε ότι κάτι σημαντικό έχει δημιουργηθεί σχεδόν αθόρυβα σ’ αυτό το θέατρο μέσα σε 34 χρόνια. Πολλή σκέψη έχει αφιερωθεί στο πώς θα πρέπει να είναι η συνέχεια. Δεν ήθελα να τοποθετήσω απλώς κάποιον και να πω «αυτός είναι». Ποτέ δεν μίλησα για παραίτηση, καθώς η παραίτηση είναι κάτι που σου επιβάλλεται από το κράτος όταν δουλεύεις για το κράτος. Τούτο εδώ ήταν πάντα ένα ιδιωτικό θέατρο».

  • Μαντέι και Πουμπέλ

Ο Μπρουκ θα παραδώσει σιγά σιγά τα ηνία στον Ολιβιέ Μαντέι, υποδιευθυντή της παρισινής Opera-Comique και σημερινό διευθυντή μουσικού προγραμματισμού στο Bouffes du Nord. Μαζί του θα συνεργαστεί ο Ολιβιέ Πουμπέλ, ένας θεατρικός επιχειρηματίας που ασχολείται με τη διοργάνωση συναυλιών μοντέρνας μουσικής σε μερικούς από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς χώρους στο Παρίσι.

Οταν ο Μπρουκ πήρε στα χέρια του το Bouffes du Nord το 1974, ήταν ένα ερειπωμένο πρώην μιούζικ χολ και θέατρο βαριετέ σε ένα γκρίζο σταυροδρόμι πίσω από τον σιδηροδρομικό σταθμό Gard du Nord. Λαχταρώντας να απομακρυνθεί από τους συμβατικούς θεατρικούς χώρους όπως το Γουέστ Εντ, ο Μπρουκ και ο πειραματικός του θίασος μετασκεύασαν αυτό το παρισινό «ερείπιο» σε μια ιδεώδη σκηνή, έναν παρακμιακό και ηθελημένα ανεπιτήδευτο χώρο παραστάσεων, τον οποίο η Γαλλία εκτιμά σήμερα σαν έναν από τους πιο σημαντικούς πολιτιστικούς της θησαυρούς.

Ο Μπρουκ αρνείται ότι η νέα καλλιτεχνική ηγεσία θα προωθήσει τη μουσική εις βάρος του θεάτρου, λέγοντας ότι αμφότεροι οι διάδοχοί του έχουν «τεράστια εμπειρία» στο θέατρο. Το ζήτημα είναι, είπε, η σύγχρονη τάση για «συνεύρεση διαφορετικών μορφών θεάτρου και μουσικής». Ο Μαντέι και ο Πουμπέλ ήταν μέλη της ομάδας του για πολλά χρόνια και, όπως λέει, θα επιτρέψουν στο Bouffes du Nords να αξιοποιήσει ένα από τα πιο «εκπληκτικά» χαρακτηριστικά του χώρου: «Την υπέροχη ακουστική του».

  • Στα επόμενα χρόνια

Σύμφωνα με τον Μπρουκ, η μετάβαση θα λάβει χώρα στα επόμενα δύο με τρία χρόνια· ο ίδιος θα εξακολουθήσει να σκηνοθετεί τις δικές του παραστάσεις, ανάμεσά τους την επικείμενη διασκευή της όπερας του Μότσαρτ «Ο μαγικός αυλός». Δεν θέλει να σπρώξει απότομα στον ρόλο του κάποιον ο οποίος μετά θα νιώθει ότι πρέπει να ακολουθεί δουλικά τον δικό του τρόπο εργασίας. «Θεός φυλάξοι!» είπε όταν ερωτήθηκε αν υπάρχει μια σειρά «κανόνων Μπρουκ» που πρέπει να τηρούνται.

«Το πρώτο πράγμα που ήθελα να εδραιώσω -έχοντας ξοδέψει όλη τη ζωή μου παλεύοντας εναντίον της παράδοσης και λέγοντας ότι κάθε τι στο θέατρο πρέπει πάντα να είναι σε κατάσταση εξέλιξης, να μην υπακούει σε μεθόδους και κανόνες- ήταν να αποφύγω να διορίσω έναν διάδοχο που θα πρέπει να προσπαθεί να ακολουθήσει τη γραμμή μου, κάτι που είναι ενάντιο στη ζωική δύναμη του θεάτρου».

Όταν τον ρωτήσαμε τι είχε μάθει έπειτα από 34 χρόνια στο θέατρο αυτό, είπε: «Ποτέ μη ρωτάς τον εαυτό σου τι έχεις μάθει… Ρώτα μόνο ποιες περιστάσεις είναι διαφορετικές από της περασμένης χρονιάς. Με τον τρόπο αυτό, μπορείς να εφαρμόσεις τα μαθήματα της προηγούμενης χρονιάς. Πείρα σημαίνει ότι το έδαφος είναι προετοιμασμένο. Οπως λέει στο τέλος ο Αμλετ, «η ετοιμότητα είναι το παν»». [Η Καθημερινή, 04/01/2009]

Make a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d bloggers like this: